tisdag 5 februari 2013

Recension: bok. Liesl & Po - Lauren Oliver

Liesl sitter inlåst på vinden när ett spöke besöker henne. Po. Tillsammans rymmer dom för att Liesl kan få lägga sin döda pappas aska bredvid hennes mamma under pilträdet vid sjön, det blir ett riktigt äventyr.  

Min första fråga är: är det verkligen samma författare som har skrivit Delirium? För böckerna är så olika, men skrivsättet tycker jag är detsamma. Men jag kan inte låta bli att jämföra den med Delirium-serien.Men jag rekommenderar den här till högläsning där hemma och till flickor&pojkar i 9-12 års åldern. Om jag var mindre hade jag förmodligen slukat den här. 

Det var en mysig bok, som är full av värme och och glädje.Det var så otroligt fina illustrationer och gjorde läsningen extra trevlig. Jag tycker det stärker bilderna av hur miljön och karaktärerna ser ut. 

När det gäller karaktärerna så skulle jag vilja veta lite mer om lille Will, och om långsamttänkande Mo. Karaktärerna känns uttänkta, men dom är antingen eller, onda eller goda. Det fanns liksom ingen mittemellan. Men något jag störde mig på så otroligt var att Po inte visste om hen var en han eller hon.  Men eftersom titeln innehåller namnet Po så förväntade jag mig att det skulle vara en han (säkert från Tankeläsaren av Kristin Cashore?) och inte en hen. Hade som sagt väldigt svårt att skaka av mig den fördomen under läsningen. 

Berättelsen kändes lite också förutsägbar, men eftersom det är en barnbok så det kan jag leva med. Den var mysig, lättläst, gullig och gick i ett bra tempo. Boken är otroligt fin och har ett riktigt fint omslag som ger äventyr vibbar. 

 
Den här boken står också på min läsa-lästa-utmaning-2013. Känns bra att stryka den första boken från listan! 

Titel: Liesl & Po
Författare: Lauren Oliver
Antal sidor: 271 sidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar