lördag 30 mars 2013

Recension: bok. Pistolen Robert Swindells


Jenna hälsar ofta på sin morfar och en dag så får hon syn på en pistol som ligger på nattduksbordet. Hon blir jätterädd att hennes morfar ska ta livet av sig för hans fru har precis dött och sen dess har han varit deprimerad. Så hon går hem och berättar för sina föräldrar om pistolen men de blir inte oroliga för den har han haft sen andra världskriget säger dem.
Men Ned Jennas storebror blir intresserad och ställer frågor om pistolen. När Jenna kommer några dagar efter och hälsar på morfar igen så har pistolen försvunnit han är upprörd och vet inte vad han ska göra för han vet att om det händer något med pistolen så är det hans fel.
Jenna känner på sig att det är Ned som har tagit den.
Jag tyckte boken var alldeles lagom lång, men det kändes som om något saknades under hela boken. Jag vet inte riktigt vad, kanske jag är för van att läsa nyare böcker och denna är inte så speciellt ny. Men iaf, det var något som saknades och jag vet inte vad det var, men gnistan fanns liksom inte där. 
Jag tyckte om språket och alla karaktärer förutom Ned. Jag tycker han var ritkigt feg och klumpig. Jag hatar när människor inte står på sig själva och är riktigt fega, och Ned var feg, han vågade inte säga emot och då sjönk han direkt i mina ögon. Men någon som jag tyckte väldigt mycket var Matty, jag hatar i vissa böcker där huvudkaraktären håller allt hemligt för sin bästa kompis, men Jenna berättade allt för Matty och det tyckte jag om. Jag tyckte mycket om deras vänskap, hur dom behandlade varandra och hur dom pratade med varandra osv. 
Dock så gillar jag att Jenna är så driven framåt, hon vill hemskt gärna bli pilot och hon söker själv upp information och skickar brev till skolor. Hon vart mer driven och ska verkligen uppfylla sin högsta dröm när hon märkte att hon inte hade sina föräldras stöd bakom sig och det gillade jag!
En mysig bok som är spännande och annorlunda med massor med drömmar. På slutet fick jag tårar i ögonen för den slutade så fint och bra. En helt klart läsvärd bok även om dom hade sina brister och även om gnistan inte fanns där. Men spännande var den iaf och den passar nog mindre barn bättre :)

Titel: Pistolen
Författare: Robert Swindells
Antal sidor: 218 sidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar