söndag 14 juli 2013

Recension: bok. Safirblå - Kerstin Gier

Åh, Mmmmm och Mer! är det enda Gwendolyn kan tänka under den första kyssen. De börjar kyssas 1912 och slutar i nutid. Gwendolyn har en gen som gör att hon kan resa i tiden. Som tur är har även Gideon det. Kärleken börjar mitt i ett tidssprång, men när de är tillbaka sätts den på prov. Gwendolyn inser att hon snarast bör ta sitt förnuft till fånga, inte låta hormonerna styra, om det alls ska bli någon kärlek, tidlös eller ej! Det gäller istället att fokusera på att rädda världen OCH lära sig att dansa menuett (och inget av det verkar enkelt). Det ordenssällskap som vill att Gwendolyn och Gideon hämtar blod från andra tidsresenärer för att läsa in dem i kronografen, verkar ha dolda motiv. Ska hon gå dem till mötes eller ... Så möter hon sin morfar när han var ung, och tillsammans börjar de smida planer!

Jag gillar den här serien och gjorde det från första sidan i Rubinröd,böckerna är väldigt lätta att komma in i och de är på köpet väldigt underhållande. Men jag tycker nog faktiskt att Safirblå är den bästa boken hittills. Gwendolyn är min favoritkaraktär, hennes bästis Leslie är också en stor favorit hos mig. Jag tror att de två gör en stor del av boken, egentligen tycker jag om alla karaktärer men just Gwendolyn och Leslie är mina favoriter. Gwen påminner mig om Mia Thermopolis från En prinsessas dagbok, har ni också känt så om ni har läst Safirblå? Jag tycker iaf hon är helskön.

Själva kärlekshistorien är lite fisljummen sådär (okej, den marknadsförs inte som en kärleksbok, men eftersom jag älskar kärleksböcker så måste jag nämna det också), jag hade önskat att det skulle bli mer allvar mellan Gwen och Gideon, men jag antar att det kanske kommer i bok nummer 3. Likadant med själv tidsresorna, varför händer det inte mer för? Även om boken är helt fantastisk bra så händer det inte mycket spännande. Men jag gillar allt runt omkring själva tidsresorna, de ska prata på rätt sätt, ha rätt ordförråd, ha rätt kläder, det hela blir väldigt mycket verkligare.

Rekommenderar verkligen den här serien, den har fått mig att vilja läsa och se allt om tidsresor. Nu ska jag leta rätt på så många böcker och filmer/serier om tidsresor jag kan, kanske ni har några tips?