söndag 12 januari 2014

Analys forrest gump

Idag på historian i skolan så hade vi en uppgift om att hitta något inom populärkulturen som skildrar en historisk händelse, mitt nördiga kugghjul i hjärnan började arbeta för fullt och jag kom fram till (samma dag som vi fick uppgiften) att jag skulle ta Forrest Gump, och analysera snutten om Vietnamkriget. Frågan som vi skulle arbeta med var Vad är syftet med händelsen i just den/det populärkultur du har valt? Jag tycker ofta att sådana här frågor är svåra att tolka och dels för att jag är så dålig på analysera, men jag kom fram till några saker. Jag skriver i punktform för annars blir det så mycket text :-)

Forrest Gump - Vietnamkriget

- Filmen i sig handlar om Forrest Gump och hans upplevelser. Vietnamkriget är bara en liten del i filmen.

- Jag tror att syftet att ha med Vietnamkriget var att få in lite historia i en bra spelfilm. 

- Skulle Gump verkligen få åka ut och kriga iaf om kriget var idag? Jag tror inte det. Idag behövs det utbildningar och vi ställer krav på våra soldater som vi skickar ut. Men samtidigt så är ett land oftast desperat under ett krig och då skickar man nog ut vad som helst.

- Krig är hemskt, det kommer inget gott ur krigen som har varit. Något som gör filmen lättare är att de har blandat in Gumps humorrika tankar, de har alltid humor i allt. 

- Deras löjtnant Dan berättar för Bubba och Forrest att hans förfäder har stupat i amerikanskakrig, då får vi se 3 olika amerikanska krig och så 3 män som faller ner döda. Forrest tänker då "oj, vilken press han måste ha på sig" eller något liknande, och så skrattar vi tittare. Det är ju fruktansvärt vilken press de soldaterna måste ha på sig innan de ska ut i krig.

- Retoriken som de använder sig utav är humoristiskt, eftersom Gump är något efterbliven så är hans tankar är roliga för tittaren att följa. De fångar verkligen tittaren på ett smart sätt och därför blir vi engagerade. Regissören har gjort 1 hemsk händelse till något som är lätt att ta in och förstå.

- Jag som tittare har den fördel att ha kunskaper om Vietnamkriget. I filmen nämner de ingenting om att USA släppte Agent Orange och bombade med Napalm-vapnet vilket orsakade att många avled. Det ville de gärna inte ta med i filmen. Likadant nämner de ingenting om att USA och Sovjet hittade en annan plats att kriga på än på deras länder. Så istället för att deras länder blir förstörda så åkte de någon annanstans och kriga! Smart!

- Just biten om vietnamkriget kändes inte så trovärdig, det som kändes mest trovärdigast var hur man fick se hur de levde under kriget. Eller jag menar nog mer att man fick se hur mycket det regnade och dom gick i lera i 4 månader. Det var det jag tyckte var mest trovärdigast.

- Min klasskompis valde Band of brothers med ett avsnitt där de amerikanska soldaterna kommer till ett arbetsläger under andra världskriget för första gången. I det avsnittet var det grått och mörka färger, plus en jobbig låt som förstärkte känslan. Det var mycket filmat på ansiktsuttryck och soldaternas känslor hamnade mycket i fokus. Stor skillnad från Forrest Gump då det var mycket färg och hippiemusik i baslägret.

Som sagt så är det här mina egna åsikter och tankar. Bara några reflektioner. Jag måste säga att det var svårt men jag kommer nog ha nytta utav att tänka på andra sätt och se filmer annorlunda i framtiden. Välj ut en film ni också och tänk på vad syftet är med en händelse. Annars borde ni verkligen se filmen! :-)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar