onsdag 7 oktober 2015

Min första bokserie!

Hallå på er! Sorry för ett väldigt sent inlägg men ni vet, tentorna väntar inte på att bli skrivna. Jag och ett gäng andra tjejer kommer göra ett litet sammarbete. Varje onsdag kommer det komma upp något slags inlägg, det första inlägget (det ni läser nu hehe) handlar om mitt/min första.

Jag tänkte och tänkte på vad jag skulle hitta på och skriva om. Tänkte på vad som gjorde att jag blev en sådan boknörd, eller rättare sagt vilka böcker som gjorde mig till en boknörd. Och jag kom på svaret ganska snabbt...

...svaret är: Tvillingarna av Francine Pascal. Jag länsade det lokala second-handet på tvillingböckerna när jag var mindre och plöjde dem. Dom böckerna gjorde att jag fick upp ögonen för mer ungdomsböcker, riktiga typiska tjejböcker som jag betala 5-10 kr för! 

För er som inte vet vad Tvillingarna är för något så är det en B. Wahlström serie som handlar om tvillingarna Jessica och Elizabeth. Dom är 12 år gamla. Jessica är en den utåtriktade tvillingen som är populär och har många kompisar, Elizabeth är plugghästen och skriver för skoltidningen, hon är skötsam och är bästis med Amy, som är lite knasig men snäll. Jessica är med i det populära gänget Enhörningarna som är de sötaste och populäraste tjejerna på hela skolan. 

Jag älskade/ar dessa böcker, det var tack vare dom som jag började att läsa böcker på riktigt och dessa kommer alltid vara min stora bok-kärlek. Jag håller just nu på och samlar ihop alla böckerna, det svåra med Tvillingarna är att de finns i flera olika "serier", det finns serie när tvillingarna är små, när de går på high school och collage så det är över 100 böcker att samla ihop.



Har ni läst Tvillingarna? Jag tror nästan att ingen tjej har undgått dessa i barndomen. Jag längtar tills jag har alla så jag kan läsa om böckerna och slängas tillbaka till mitt 9-åriga jag!

Jag tycker detta lilla sammarbete kommer bli asbra och jättekul! De andra tjejerna är: Denise, Sara, Elsa  och Felicia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar