måndag 2 november 2015

Recension: Fjärilskyssar, Björnbärsommar, och Lyckostunder - RaeAnne Thayne

Jag har läst tre delar utav RaeAnne Thaynes serie Livet i Hope´s Crossings. Den första boken är Björnbärssommar men jag läste den som den tredje boken ur serien. Man kan läsa boken i den ordning som jag gjorde men jag skulle rekommendera att läsa de i ordning.

Hope´s Crossings miniserie. De fetmarkerade är de jag har läst och recension på finns här nedanför.

1. Björnbärsommar
2. Höstskimmer
3. Vårkänslor
4. Fjärilskyssar
5. Lyckostunder

Vad Claire inte behöver är en tragisk bilolycka. Som ensamstående mamma och ägare till en framgångsrik smyckesaffär lever Claire ett enkelt och ganska förutsägbart liv i Hope's Crossing i Colorado. Så vad spelar det för roll om hon inte har tid för romantik? Det är åtminstone vad hon intalar sig själv, speciellt när hennes bästa väns sexige yngre bror återvänder till staden i rollen som ny polischef.

Men när olyckan tvingar Claire att ta det lugnt och förlita sig på andra - i synnerhet på Riley McKnight - inser hon att saker och ting måste förändras. Och inte bara i hennes eget liv.

Ja, som ni läste ovanför så läste jag den här som den tredje boken utav de jag har läst. Jag hade nog velat ha läst dem i ordning då jag hade fått ett större hum om vilka alla karaktärer var. När jag läste Lyckostunder så blev det lite, jaha vem är det här? vem är hon? vad har han för funktion i staden osv. Så ett tips är att läsa böckerna i ordning..

Jag tyckte att den här var den mysigaste boken att läsa, jag älskade att läsa om Claire då jag kände igen mig mycket i henne. Hon är snäll mot alla, ser alltid de goda i alla och vill alltid hjälpa alla. Till och med mot hennes ex-makes nya unga snygga flickvän är hon trevlig mot. Jag kommer tänka på Clarie när jag tappar humöret eller dylikt, "vad skulle Clarie göra?"

Jag blev helt kär i Riley, tyckte så synd om honom då de flesta invånarna var elaka mot honom och inte visade respekt. Han och Clarie var verkligen en topmatch.

Boken bjuder på mycket småstadsidyll vilket jag älskar att läsa om. Jag älskar böcker när det är en småstad och alla känner alla. Speciellt den här boken där boken utspelar sig bland naturen, det finns berg, vatten, romantiska stigar att promenera. Det kändes som om jag befann mig med karaktärerna och jag kunde bygga upp hur det såg ut i mitt huvud för det kändes så verkligt.

För att vara lättsmält chic-lit så var den ganska allvarlig i samband med bilolyckan, jag hade ju bara skummat igenom handlingen innan jag började läsa och hade ingen aning om att det var Clarie och hennes barn var de som skulle råka ut för den. Gissa om jag satt med andan i halsen...

Charlotte Caine, ägare till godisbutiken Sugar Rush, vet det mesta om frestelser. För att gå vidare i livet, tappa vikt och skaffa sig perspektiv på tillvaron har hon på senare tid fått motstå många av dem, vilket har krävt en enorm viljestyrka. Men inte ens den styrkan hjälper när Spencer Gregory, stadens tidigare stolthet, återvänder efter en avslutad karriär som basebollstjärna. Alltför många minnen väcks till liv och Charlottes osäkerhet blossar upp igen.

Som tonåring var hon upp över öronen förälskad i Spence men han såg henne inte som något annat än en mullig tjej som hjälpte honom med läxorna då och då. Han har ingen aning om att några förflugna ord från honom, som inte var avsedda för Charlottes öron, förstörde hela hennes självförtroende och en stor del av hennes fortsatta liv. För att inte råka illa ut igen bestämmer hon sig för att hålla sig ur vägen för Spence – vilket visar sig svårt då han flyttar in i grannhuset tillsammans med sin olyckliga tonårsdotter. Mot sin vilja blir Charlotte åter indragen i Spencer Gregorys liv …

Detta är del 5 i serien men detta var den första bok jag läste. Jag blev fast direkt och läste ut boken på en kväll. Det som gjorde att  jag fortsatte med serien var att denna bok bjöd på så mycket mys. Jag älskar ju som ni vet när det är gulligull heeela tiden och ett lyckligt slut. Men även om det är en mysig bok så fanns det ett allvar i oken, alla trodde exempelvis att Spence mördade sin fru och det fanns allvar också i Charlottes bror Dylan att han bara drack och inte träffade några människor efter han kom hem från krig. Så det finns ändå ett allvar i boken, jag tyckte det bara gjorde boken ännu bättre.

En mysig bok som är lite förutsägbar men vad gör det? Älskar stämningen i boken och alla karaktärer. Fastnade verkligen för Charlotte men ändå är hon den första karaktär som jag glömde bort. Claire och Alexandra från de andra två böckerna kommer sitta kvar länge länge.

Alexandra McKnight föredrar långa arbetsdagar och korta relationer, och hon har funnit allt hon behöver i Hopes Crossing. Nyligen blev hon erbjuden drömjobbet som köksmästare på en exklusiv restaurang som snart ska öppnas i staden och livet leker. Medan det nya köket designas och byggs passar Alex på att bekanta sig med byggnadsentreprenören på plats, Sam Delgado.

Vid första anblick verkar Sam perfekt på både det yrkesmässiga planet och det privata. Han är stor, stark, snygg och ska bara stanna i staden några veckor. Åtminstone är det vad Alex tror, tills han plötsligt flyttar in i ett hus på samma gata där hon bor. Och med sig har han en sjuårig pojke han aldrig tidigare nämnt. Det verkar som om Sam vill ha mer av henne än hon är villig att ge.

Alltså hörni, den här boken..VAR SÅ MYSIG!!! Ni vet när man bara sitter och njuter och typ ler som en riktig tönt, så var det för mig med den här boken. Men såklart, alltid finns det något jag stör mig på och i det här fallet var det Alexandra, för helt ärligt, Sam är drömmarnas drömkille och hon väljer ett flertal gånger att stöta bort honom..Det blev lite tröttsamt efter ett tag eftersom både Sam och hans son är helt fantastiska människor. Annars var Alexandra en karaktär som jag verkligen gillade att läsa om, blev rörd när hon delade ut mat till de olika människorna i staden och det var en gumma som berörde mig extra mycket. Likaså här var Alexandra och Sam en topmatch som par.

Sammanfattning: Jag tyckte minst om Lyckostunder, men Fjärilskyssar och Björnbärsommar kommer på delad etta, då de båda böckerna bjöd på en sådan mysighet som är svår att uppnå hos mig. Skulle vilja bo granne med Clarie så våra barn kan leka ihop och ha Alexandra som en kär vännina så hon kan laga sin fantastiska mat och bjuda på. Nu ska jag leta upp de resterande böckerna i serien, tro jag kommer att älska dom lika mycket som jag älskade dessa!