söndag 17 januari 2016

Recension: Jane The Virgin säsong 1

Jag har varit grymt sugen på att se Jane the virgin väldigt länge, men orken har inte riktigt funnits men så kom Netflix och sa att de hade första säsongen nu ute. Då blev jag återigen jättesugen att se den och så var det igång. Obs, texten nedanför kan innehåll någon spoiler så läses på egen risk obs.


Jane the virgin handlar om Jane, som utav misstag blir inseminerad med Rafaels sperma vilket leder till en högst oväntad graviditet. Kruxet är att hon har ju sin pojkvän Michel, och hon är ja, oskuld. Kan en oskuld verkligen få barn?!

Rafael i sin tur är gift med Petra, som mer än gärna vill ha barn - och egentligen så var Rafels sperma till för henne eftersom han har haft cancer och inte kan producera några nya pspermer. Ni hör själva - så mycket drama!

Jag älskar Jane, verkligen älskar älskar älskar! Hon är smart, säger vad hon tycker, är snäll mot alla m.m. Men en sak stör jag mig på med henne, hur kan hon dumpa Michael? Man känner ju i hela kroppen att dom hör ihop. Jag kommer alltid att vara team Michael, även om Rafael är en frisk fläkt för ögat så njaaaaa, han är bara konstig.

Någon som också är helknäpp? Petra + hennes mamma! Alltså, jag har verkligen en hatkärlek till henne. Ibland är hon supersnäll, ibland är hon värsta bitchen och att ingen ser igenom hennes skal och hur ond hon är förstår jag inte... Men ändå så tycker jag om Petras karaktär, tack vare henne blir serien aldrig tråkig.


Det finns många saker som jag älskar med denna serie, en sak är berättarrösten och hans texter, det gör verkligen serien unik då jag aldrig har sett något liknande innan och det sätter liksom en egen sprättel på serien. En annan sak är de blandar humor med viktiga ämnen, det finns sorg i serien men även också läran att förlåta och gå vidare. Sedan finns det ju lite spänning också i serien, det var högst oväntat att det var Rose som var knarkkungen Sin Rostro.

Sedan att de driver med spanska såpoperan telenovela är gräddet på moset. Det är hysteriskt roligt och Janes pappa Rogelio de la Vega är sådan överdriven karaktär så det blir roligt. Jag älskade avsnittet med Britney Spears. Jag uppskattade även Janes relation med hennes mamma Xiomara och även med mormorn, även om mormorns snack om gud blev en aning för mycket, men det är en sådan serie - allt är överdrivet.

Gulligaste scenen med Rafael och Petra.


Jag tror att ni som inte är så förtjusta i komedier, ni kommer nog tyvärr inte tycka om den här heller! Men samtidigt så hatar jag komedier, men jag älskade denna, även om den ibland kan bli lite överdriven och många händelser är väldigt orealistiska. Du kommer se redan tidigt i första avsnittet om detta är din humor eller inte, men ge den ett försök för den blir bara bättre och bättre.

Jag själv älskar denna serie, den är perfekt om man vill ha något lättsmält men det är ändå fart i den - det är aldrig tråkigt eller långdraget.  Nu ska jag fortsätta med säsong 2, hoppas den är lika bra som säsong 1.

Vad tycker ni om Jane the virgin? Har ni sett den? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar