tisdag 2 februari 2016

Porslin från England

Jag är en riktig porslin-älskare, det ska vara blommigt och järna gammalt. Färg spelar ingen roll, men jag är extra svag för blått och rosa. Udda ska det också vara, och helst inköpt från olika loppisar eller second hand-er. Jag tänkte tipsa om fina porslins-företag/återförsäljare då jag är väldigt intresserad utav detta. Först ut är Engelska Burleigh. Deras hemsida hittar du HÄR. 

Burleigh är ett företag som är bosatt i UK, dom har hållit igång sedan 1851!! Jag hittade deras hemsida genom en slump på pinterest, och blev förälskad i deras otroligt vackra porslin. Deras hemsidan har massvis med information om deras fabrik, och historia så in och läs!


Detta blåa porslin är så vackert så det gör ont i mig. Det finns även i rött vilket också är jättevackert. Detta är riktigt engelskt porslin för mig, föreställer jag mig hur Engelskt porslin ser ut, så är det ungefär såhär jag tänker mig att det ser ut. Helteckande mönster.



Vet ni en rolig sak som hände när jag såg detta porslin. Jag kände direkt att jag har sett mönstret någonstans hemma hos mig, jag tänkte och kom egentligen snabbt på att jag har ju ett fat med samma mönster? Sprang ner till mitt vitrinskåp och såg att ja, mönstret är exakt samma! Jag minns inte hur det har kommit i mina ägor, förmodligen något jag har fått ifrån mormor eller fyndat på loppis billigt. Galet fint är det i alla fall. Nu ska jag väl försöka hitta en tillhörande kopp.

Mitt fat som har samma mönster och kommer ifrån Burleigh. 



Detta mönster heter Coronation Meadows och är inspirerat av HRH The Prince of Wales’s Coronation Meadows project. Jag tycker det är jättefint och väldigt lantligt och fint, jag fastnade för detta porslin. 

Får ännu mer vibbar av att detta porslin tillhör ett lantligt kök ute på landet när jag ser bilden ovanför.

Blått porslin igen, så otroligt fint. Mönstret och färgerna är verkligen perfekta. Jag hade mer än gärna ägt båda dessa kannor för fikastunder i trädgården. Den vänstra heter Blue Arden och den högra heter Burgess Chintz



Deras fabrik-shop.

Detta mönster finns också bland utbudet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar